Aanvragen warmtemeter
Wilt u een warmtemeter om te zien hoeveel warmte u afneemt van Loek warmte? Dan kunt u een meter bij ons aanvragen. Lees daarvoor de onderstaande informatie goed door, een deel van onze klanten heeft namelijk al een meter.
Loek warmte levert op twee verschillende manieren warmte aan haar afnemers:
- Collectieve warmte: een deel van onze afnemers ontvangt collectieve warmte. Dit betekent dat u direct heet water in uw woning ontvangt voor direct gebruik voor ruimteverwarming of tapwater. U betaalt ons vaste maandelijkse kosten voor aansluiting op het warmtenet (vastrecht) en variabele kosten voor het verbruik gemeten in Gigajoule. U heeft in dit geval alleen een warmtemeter of afleverset (met geïntegreerde meter) in uw woning. Het aanvragen van een meter is in dit geval niet nodig, een warmtemeter is in dit geval standaard aanwezig.
- Bronwarmte: de meeste van onze afnemers ontvangen bronwarmte. Dit betreft lauw water dat door een warmtepomp in uw woning wordt gebruikt om warm water voor ruimteverwarming en tapwater te maken. Hiervoor maakt de warmtepomp gebruik van elektriciteit die u via uw energieleverancier betaalt. Aan Loek warmte betaalt een afnemer van bronwarmte een vast maandelijks bedrag voor toegang tot het warmtenet (vastrecht) en indien van toepassing een maandelijkse huur van de warmtepomp. U betaalt ons niet voor verbruik van bronwarmte, meer of minder verbruiken heeft dus geen invloed op uw rekening. Daarom is in deze systemen standaard geen warmtemeter aanwezig.
Heeft u een bronwarmte aansluiting en heeft u interesse in een meter? Lees hieronder dan verder voor meer informatie:
Wat betekent het aanvragen van een warmtemeter?
- Door de plaatsing van een warmtemeter vóór de warmtepomp krijgt u meer inzicht in de hoeveelheid geleverde warmte (gemeten in Gigajoules) uit het bronnetwerk van Loek warmte.
- Een hoger of lager verbruik van bronwarmte uit het bronnetwerk leidt niet tot een hogere of lagere rekening vanuit Loek warmte. U betaalt aan Loek warmte alleen vaste kosten.
- Als wij een warmtemeter plaatsten dan brengen wij hiervoor kosten in rekening. De kosten zijn € 30,75 per jaar. Dit bedrag wordt in overeenstemming met de algemene voorwaarden jaarlijks geïndexeerd. Hierbij houden wij rekening met het maximale tarief voor het meten van verbruik dat jaarlijks wordt vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt.
- Wanneer de warmtemeter is geplaatst, wordt dit een onderdeel van uw leveringsovereenkomst. Dit betekent dat u deze dienst niet los van de levering van bronwarmte op kunt zeggen, ook niet door een eventuele volgende eigenaar van uw woning.
- Om goed te kunnen meten moet bij de plaatsing van een warmtemeter voldaan worden aan een aantal specificaties, zoals een minimale horizontale leidingafstand vóór en na de warmtemeter. De kans is aanwezig dat de warmtepomp verplaatst moet worden om hieraan te kunnen voldoen. Als het verplaatsen niet direct mogelijk is, zal de ruimte waarin de warmtepomp staat aangepast moeten worden. Wij geven in dit geval aan welke ruimte nodig is, u bent zelf verantwoordelijk voor deze aanpassing
Als u een warmtemeter aanvraagt, ziet het proces er als volgt uit:
- Na uw aanvraag nemen wij contact met u op voor een schouw.
- Bij de schouw maken wij foto’s van de ruimte waarin de warmtepomp staat en maken wij een schets van de ruimte.
- Op basis van de informatie uit de schouw bepalen wij óf en op welke wijze het plaatsen van een warmtemeter mogelijk is.
a. Indien plaatsing direct mogelijk is vragen wij uw akkoord op de voorgestelde wijze van plaatsing en plannen wij een datum voor plaatsing met u in.
b. Indien plaatsing niet direct mogelijk is geven wij aan welke aanvullende ruimte en/of maatregelen nodig zijn om een warmtemeter te kunnen plaatsen. Wanneer u aangeeft dat de aanpassingen gedaan zijn vragen wij uw akkoord op de voorgestelde wijze van plaatsing en plannen wij een datum voor plaatsing met u in.
- Wij plaatsen de warmtemeter op de afgesproken datum.
- Vanaf het moment van plaatsing betaalt u de kosten van de warmtemeter.
Hoe vraagt u een GJ-meter aan?
Wilt u een warmtemeter laten plaatsen?
Stuur dan een bericht via ons contactformulier op de website. Vul bij onderwerp "Ik wil contact opnemen om een andere reden" in en geef in uw bericht aan dat u interesse heeft in het plaatsen van een warmtemeter. U kunt ook telefonisch contact opnemen met de klantenservice via het nummer onderaan de pagina en aangeven dat u interesse heeft in een warmtemeter.